Facebook eller nettside?

Hele 90% av alle kjÞpsprosesser starter ved et sÞk i en sÞkemotor, og de fleste sÞk starter pÄ Google. FÄ sÞker i sosiale medier for Ä finne for eksempel et lokalt byggefirma eller et lokalt bakeri. Derfor er det viktig at bedriften din har en nettside som gjÞr deg synlig for potensielle nye kunder. En av fordelene med Ä ha et nettsted er at det gir deg en plattform til Ä dele historien din og fortelle alle besÞkende hvem du er og hva du kan tilby. Ditt nettsted er din bedrifts visittkort.

Hvis virksomheten din ikke har et nettsted, opererer du bakerst i kĂžen. Å bygge et nettsted er ikke nĂždvendigvis alt som trengs for Ă„ gjĂžre deg konkurransedyktig. Du mĂ„ proaktivt designe den for Ă„ tilby bedre innhold og overbevise kundene om at det du selger er uendelig bedre enn det andre selskaper selger.

Innlegg pÄ Facebook blir utdatert fortere enn nyheter pÄ hjemmesiden

Det du publiserer pÄ Facebook er et produkt som er aktuelt og som gir resultat rimelig fort. Det er vel og bra, men innleggene forsvinner kjapt i massen av innlegg som publiseres pÄ Facebook hver dag. Publiserer du kontinuerlig blir det vanskelig for dine fÞlgere og finne frem til noe som de fant interessant for 6 mÄneder siden.

PĂ„ hjemmesiden derimot er informasjonen du legger ut veldig lett tilgjengelig og kan legges i et oversiktlig arkiv.

Google bryr seg lite om Facebook

SÞker du pÄ Google, oppdager du raskt at det er svÊrt fÄ resultater fra sosiale medier. Publiserer du relevante saker pÄ bedriften din sin nettside som inneholder de sÞkeordene mÄlgruppen bruker nÄr de sÞker i Google, vil du bli rangert hÞyere pÄ resultatlisten og sjansen for at dine kunder finner artikkelen din er mye stÞrre.

forretningsmann foran pc

 

Du er sjefen!

Med egen nettside bestemmer du selv hvordan utseende, design og budskap skal tilpasses bedriften din sine kunder. Facebook har begrensede muligheter til hvordan du skal presentere din bedrift pÄ best mulig mÄte.

 

De fleste av dine fÞlgere pÄ Facebook ser aldri dine innlegg

I 2018 begynte Facebook Ä prioritere personlige innlegg fra familie og venner, og innlegg med mange interaksjoner i den personlige nyhetsoppdateringen. Dette medfÞrte at innlegg fra selskaper og media ble nedprioritert og enda mindre synlige. Denne endringen betyr at du mÄ jobbe hardere med innholdet i innleggene for Ä fÄ likes og kommentarer nÄr du publiserer pÄ bedriftens Facebook-side.

Hva skjer hvis Facebook endrer sine regler eller sletter siden til din bedrift?

Facebook har full kontroll over materialet som du publiserer pÄ din side og kan nÄr som helst velge Ä slette innlegg, annonser eller selve Facebook-siden til din bedrift. Dette, sammen med endringer i regler for markedsfÞring, kan ha Þdeleggende konsekvenser for bedriftens markedsfÞring og salg.

Konklusjon: Facebook eller nettside?

Du trenger BEGGE deler!

Ikke gjĂžr feilen ved Ă„ gjĂžre alt fra en sosial medieplattform. Din identitet og ditt innhold er til slutt i andres hender, og disse hendene kan en dag forsvinne og ta alt det harde arbeidet ditt med seg.

Bruk sosiale medier, men bygg et nettsted der du kan annonsere din tilstedevÊrelse for hele verden. Facebook er en av de stÞrste digitale kanalene pÄ nettet og har et enormt antall brukere som besÞker kanalen daglig, noe du ikke kan regne med til din egen nettside, men ved Ä bruke Facebook i din markedsfÞring kan du skape en interesse for din mÄlgruppe og deretter henvise dem til nettsiden din.

 

 

nb_NONorwegian