Facebook eller nettside?
Hele 90% av alle kjøpsprosesser starter ved et søk i en søkemotor, og de fleste søk starter på Google. Få søker i sosiale medier for å finne for eksempel et lokalt byggefirma eller et lokalt bakeri. Derfor er det viktig at bedriften din har en nettside som gjør deg synlig for potensielle nye kunder. En av fordelene med å ha et nettsted er at det gir deg en plattform til å dele historien din og fortelle alle besøkende hvem du er og hva du kan tilby. Ditt nettsted er din bedrifts visittkort.
Hvis virksomheten din ikke har et nettsted, opererer du bakerst i køen. Å bygge et nettsted er ikke nødvendigvis alt som trengs for å gjøre deg konkurransedyktig. Du må proaktivt designe den for å tilby bedre innhold og overbevise kundene om at det du selger er uendelig bedre enn det andre selskaper selger.
Innlegg på Facebook blir utdatert fortere enn nyheter på hjemmesiden
Det du publiserer på Facebook er et produkt som er aktuelt og som gir resultat rimelig fort. Det er vel og bra, men innleggene forsvinner kjapt i massen av innlegg som publiseres på Facebook hver dag. Publiserer du kontinuerlig blir det vanskelig for dine følgere og finne frem til noe som de fant interessant for 6 måneder siden.
På hjemmesiden derimot er informasjonen du legger ut veldig lett tilgjengelig og kan legges i et oversiktlig arkiv.
Google bryr seg lite om Facebook
Søker du på Google, oppdager du raskt at det er svært få resultater fra sosiale medier. Publiserer du relevante saker på bedriften din sin nettside som inneholder de søkeordene målgruppen bruker når de søker i Google, vil du bli rangert høyere på resultatlisten og sjansen for at dine kunder finner artikkelen din er mye større.
Du er sjefen!
Med egen nettside bestemmer du selv hvordan utseende, design og budskap skal tilpasses bedriften din sine kunder. Facebook har begrensede muligheter til hvordan du skal presentere din bedrift på best mulig måte.
De fleste av dine følgere på Facebook ser aldri dine innlegg
I 2018 begynte Facebook å prioritere personlige innlegg fra familie og venner, og innlegg med mange interaksjoner i den personlige nyhetsoppdateringen. Dette medførte at innlegg fra selskaper og media ble nedprioritert og enda mindre synlige. Denne endringen betyr at du må jobbe hardere med innholdet i innleggene for å få likes og kommentarer når du publiserer på bedriftens Facebook-side.
Hva skjer hvis Facebook endrer sine regler eller sletter siden til din bedrift?
Facebook har full kontroll over materialet som du publiserer på din side og kan når som helst velge å slette innlegg, annonser eller selve Facebook-siden til din bedrift. Dette, sammen med endringer i regler for markedsføring, kan ha ødeleggende konsekvenser for bedriftens markedsføring og salg.
Konklusjon: Facebook eller nettside?
Du trenger BEGGE deler!
Ikke gjør feilen ved å gjøre alt fra en sosial medieplattform. Din identitet og ditt innhold er til slutt i andres hender, og disse hendene kan en dag forsvinne og ta alt det harde arbeidet ditt med seg.
Bruk sosiale medier, men bygg et nettsted der du kan annonsere din tilstedeværelse for hele verden. Facebook er en av de største digitale kanalene på nettet og har et enormt antall brukere som besøker kanalen daglig, noe du ikke kan regne med til din egen nettside, men ved å bruke Facebook i din markedsføring kan du skape en interesse for din målgruppe og deretter henvise dem til nettsiden din.