Du har laget et knallgodt organisk innlegg, fått mange likes, delinger og kommentarer. Så kommer denne beskjeden fra Facebook: «Få flere likerklikk, kommentarer og delinger. Dette innlegget oppnår bedre resultater enn 95 % av de andre innleggene på siden din. Frem det for å få enda bedre resultater.»

 

Det er så enkelt, så tilgjengelig. Det eneste du behøver å gjøre er å klikke på «Boost» eller «Frem innlegg» som det heter på godt norsk.

 

Vi vil gjerne fortelle deg hvorfor du ikke skal benytte deg av denne fristende knappen og heller ta i bruk annonseadministrasjonen:

 

  1. Plasseringen av annonsen din.
    I annonseadministrasjonen kan du velge at innlegget ditt skal vises på Facebook, i Audience Network, i messenger og på Instagram. Dette lar seg ikke gjøre om du klikker på «Frem»-knappen. Dersom du velger å fremme innlegget vil du ikke ha muligheten til å styre hvor annonsen er synlig.

  2. Kontroll på budsjettet ditt.
    Du har bedre budsjettkontroll i annonseadministrasjonen. Når du skal fremme et innlegg legger du inn hvor mye penger du ønsker å bruke på annonsen, men mulighetene for å endre dette underveis er begrenset. Dersom du benytter Facebook annonseadministrasjon står du fritt til å justere budsjettet etter hva som er best for hver enkelt kampanje.
     
  3. Du bestemmer målsetningen din.
    Målsetning er viktig og ved bruk av frem innlegg-knappen får du ikke mange valgmuligheter for hvem du skal rette annonseringen mot. Noen av mulighetene du mister ved å fremme et innlegg er: 
    – Annonsering direkte mot de som har kjøpt noe tidligere
    – Annonsering direkte mot de som har lagt varer i handlekurven
    – Annonsering direkte mot de som har besøkt de ulike nettsidene dine
    – Annonsering direkte mot de som har lastet ned PDF’er 

  4. Dynamiske annonser.
    Disse kan ikke brukes om du fremmer et innlegg. Dynamiske produktannonser lar deg vise personaliserte annonser, basert på eksempelvis hvilke produkter som har blitt lagt i en handlekurv. Denne type annonser er veldig relevant for mottaker og kan dermed være en stor grunn som fører til salg i nettbutikken. Dette har man kun tilgang til dersom man bruker annonseadministrasjon.

  5. Innsikt i hvordan annonseringen din går.
    Ved fremming av innlegg får du en viss innsikt i resultatene til annonsen du har kjørt, men det er mye nyttig informasjon som dessverre uteblir. I annonseadministrasjonen får du tilgang til et rapporteringsverktøy som presenterer mye informasjon. Her er det få begrensninger for hva man kan finne ut av. Med en så detaljert rapportering kan man analysere tallene nøye, og gjøre tiltak som gjør at kampanjene dine leverer på best mulig måte.

  6. A/B- testing –  ALLTID.
    A/B-testing kan være testing av to eller flere ulike bilder, tekster eller landingssider for å se hvilken utgave som gir de beste resultatene. Dette er noe som bør brukes aktivt for å kontinuerlig optimalisere annonseringen, samme hvilken plattform du bruker. Kjøres to annonser samtidig og du ser at den ene gjør det betraktelig bedre enn den andre. Forkast den første og sett opp en ny en som utfordrer den andre. Slik går runddansen og du vil alltid ha den beste annonsen kjørende. Dersom du fremmer et innlegg, lar ikke dette seg gjøre for du fremmer kun det eksisterende innlegget.

 

Trenger du hjelp med annonsering i sosiale medier?