Vil du oppfattes som profesjonell? Da er det viktig å bruke riktig bildeformat når du publiserer  innlegg eller annonser på din bedrifts Facebook-side eller Instagram-konto.

De viktigste bildest√łrrelsene p√• Facebook

Forsidebilde: 820 x 312 piksler. 640 x 360 px på mobil.


Selv om du legger ut et forsidebilde i formatet 820 x 312 px, m√• du huske p√• at den viktigste informasjonen er plassert midt p√• i forsidebildet. P√• denne m√•ten passer det ogs√• til smarttelefoner der bildet er 640 piksler bredt og 360 piksler h√łyt.

 

Profilbilde:¬†170 x 170 px p√• datamaskin. 128 x 128 px p√• mobil. Logoen din b√łr v√¶re enkel og tydelig. Det er ikke store bildet som vises her.

 

Linkpost: 1200 x 628 px eller 1028 x 1028 px (kvadratisk).

 

Forsidebilde for arrangement: 1920 x 1080 pixler.

 

Karusellbilder: 800 x 800 px.


Bildest√łrrelser p√• Instagram

Profilbilde:¬†110 x 110 piksler. P√• samme m√•te som p√• Facebook b√łr logoen v√¶re enkel og tydelig.

 

Innlegg: 1080 x 1080 piksler. Tidligere måtte det være kvadratiske bilder på Instagram. Det er ikke slik nå, men du må holde deg til maks 1080 piksler i bredden.

 

Instagram stories: 1080 x 1920 px. Obs! Selv om Instagram skalerer bildene ned til 612 x 612, b√łr du likevel poste dem med 1080 x 1080 px.

 

PNG fremfor JPG

Vi anbefaler å lage bildene i png format istedenfor jpg. Facebook leser fargekodene i en png fil bedre. 

 

I de to identiske bildene nedenfor, er det √łverste laget i png format og det nederste i jpg. Det er stor forskjell p√• opplevd oppl√łsning i bildene.

 

png vs jpg

Trenger du hjelp med annonsering i sosiale medier?