Du må ha et webdesign når du skal lage deg en ny nettside. Så spør du kanskje deg selv: Hva er webdesign?

De fleste vil nok forbinde webdesign med det visuelle som du møter når du besøker et nettsted. Det er sant, men godt webdesign er mye mer enn det øyet ser. Det handler om hvordan man bruker former, bilder, tekst og farger.

 

Da kommer vi til nok et spørsmål: Hva er et godt design?

Her er det ingen fasit, men vi vil gjerne fortelle litt om hvordan vi tenker og hva vi mener er viktig når man skal designe en nettside.

 

  • Det enkle er ofte det beste og less is more!

Masse elementer og effekter kan ødelegge brukeropplevelsen. Unngå forstyrrende elementer som blinker og flimrer. Her vil vi heller foreslå stilrent design med få elementer og et lite utvalg av farger som går igjen på siden. Bruk farger som står i stil med hverandre.

 

Vi vil anbefale å ikke bruke mer enn tre ulike fonts på nettsiden. Og hold deg gjerne til fontfamiliene. * Se tips lenger ned på siden.

 

IKKE bruk store bildefiler, med mindre du ønsker en treg nettside. Denne feilen gjør dessverre altfor mange. Husk å laste opp bildene i PNG, eller JPG-format. Bruk grafikk og bilder som kler innholdet.

 

Bruk gjerne whitespace (ekstra, innholdsløse deler av nettsiden). Det får designet til å fremstå ryddig og estetisk. Siden din vil da fremstå som mer profesjonell.

gullsirkel design

  • Ha en rød tråd gjennom hele nettsiden din

Når man lager webdesign er det viktig å sørge for at undersidene holder samme stil som resten av siden. Hold tråden når det gjelder både kommunikasjon og design. Gjenbruk de samme fontene, fargene og grafiske elementer på tvers av de ulike undersidene.

  • Tydelig navigasjon

Du kan ha verdens vakreste nettside, men hvis ikke kundene finner frem til den informasjonen de er ute etter, eller hvis de blir forvirret når de treffer på hindringer i kjøpsprosessen, da vil ikke nettsiden konvertere.

 

Lag et logisk og brukervennlig oppsett, med knapper og kategorier som kan trykkes på. Det skal være så enkelt som mulig for brukerne å gå fra generelt innhold til mer spesifikt innhold på nettstedet.

  • Viktigheten av gode bilder 

Enhver ekspert i webdesign vil kunne fortelle deg at bruk av bilder på nettsiden din skaper mer engasjerte lesere.

 

Det mange ikke forteller deg, er at ikke-optimaliserte bilder vil redusere hastigheten på nettstedet dramatisk, gi lavere rangering i søkemotorer og redusert kunde- eller lesertilfredshet.

 

Når du skal laste opp bilder er det viktig å vurdere oppløsning, bildeformat og komprimering. Velger du riktig kombinasjon får du flotte bilder i høy kvalitet som samtidig er raske å laste inn for leseren.

  • En rask og responsiv nettside

En nettside skal være rask. Å ha kort lastehastighet er kjempeviktig. Tar det mer enn 3-4 sekunder å laste inn en nettside, ender mange besøkende med å forlate siden. Ringvirkningene av dette er kundeflukt og tap av potensiell inntekt. Her kommer vi tilbake til bildefilene. Disse må være optimale og ikke for store. Det er også viktig at unødvendige koder og plug-ins som ikke er i bruk, fjernes. Disse gjør siden din treg, og det vil du jo ikke.

 

I tillegg må siden din være responsiv. Den må være optimalisert for alle enheter: mobil, nettbrett, laptop og større pc – skjermer. Siden må også tilpasses de ulike nettleserne.

  • Innhold

Ingen av de som kommer inn på nettsiden din har tid eller ork til å lese en avhandling om produktene eller tjenestene dine. Skriv kortfattet og konkret.

Når folk besøker nettsiden din, sørg for at de skjønner hvem du er, hva du gjør, og hva slags fordeler de får dersom de velger å bli kunde hos deg. Bruk objektivt språk. Dropp reklamesjargongen og en skrytete måte å skrive på.

 

Det finnes, som skrevet, ingen fasit. Dette er våre anbefalinger og vi vil avslutningsvis påpeke viktigheten av å ha en god nettside. Driver du et firma, er nettsiden din bedrifts visittkort og ansikt utad. Folk bedømmer merkevaren din ut ifra det de ser på nett.

 

Selv om du ikke er webdesigner, bør du være med på prosessen som fører til hvordan nettsiden blir seende ut. Det kan være lurt å se på konkurrenter sine nettsider for å finne ut hva du selv liker, og ikke liker.

 

TIPS! Skrifttyper og fonts.
Hovedmålet til en font er rett og slett å bli lest. Og den bør også være veldig lettlest. Det er ikke sånn at man skal streve seg gjennom teksten pga. bokstavenes form. Det skal være enkelt, og det skal gå av seg selv.

 

Vi vil anbefale å ikke bruke mer enn tre ulike fonts på nettsiden. Og hold deg gjerne til fontfamiliene. Gjerne skriftstørrelse 16 og oppover. Det er slettes ikke dumt å benytte seg av standard fontene; Arial og Verdana.

 

Ulike fonts med samme skriftstørrelse

Alle fontene over er i samme skriftstørrelse. De to nederste er Arial og Verdana.

Trenger du hjelp med webdesign?

nb_NONorwegian