Du mÄ ha et webdesign nÄr du skal lage deg en ny nettside. SÄ spÞr du kanskje deg selv: Hva er webdesign?

De fleste vil nok forbinde webdesign med det visuelle som du mÞter nÄr du besÞker et nettsted. Det er sant, men godt webdesign er mye mer enn det Þyet ser. Det handler om hvordan man bruker former, bilder, tekst og farger.

 

Da kommer vi til nok et spÞrsmÄl: Hva er et godt design?

Her er det ingen fasit, men vi vil gjerne fortelle litt om hvordan vi tenker og hva vi mener er viktig nÄr man skal designe en nettside.

 

  • Det enkle er ofte det beste og less is more!

Masse elementer og effekter kan Þdelegge brukeropplevelsen. UnngÄ forstyrrende elementer som blinker og flimrer. Her vil vi heller foreslÄ stilrent design med fÄ elementer og et lite utvalg av farger som gÄr igjen pÄ siden. Bruk farger som stÄr i stil med hverandre.

 

Vi vil anbefale Ä ikke bruke mer enn tre ulike fonts pÄ nettsiden. Og hold deg gjerne til fontfamiliene. * Se tips lenger ned pÄ siden.

 

IKKE bruk store bildefiler, med mindre du Ăžnsker en treg nettside. Denne feilen gjĂžr dessverre altfor mange. Husk Ă„ laste opp bildene i PNG, eller JPG-format. Bruk grafikk og bilder som kler innholdet.

 

Bruk gjerne whitespace (ekstra, innholdslÞse deler av nettsiden). Det fÄr designet til Ä fremstÄ ryddig og estetisk. Siden din vil da fremstÄ som mer profesjonell.

gullsirkel design

  • Ha en rĂžd trĂ„d gjennom hele nettsiden din

NÄr man lager webdesign er det viktig Ä sÞrge for at undersidene holder samme stil som resten av siden. Hold trÄden nÄr det gjelder bÄde kommunikasjon og design. Gjenbruk de samme fontene, fargene og grafiske elementer pÄ tvers av de ulike undersidene.

  • Tydelig navigasjon

Du kan ha verdens vakreste nettside, men hvis ikke kundene finner frem til den informasjonen de er ute etter, eller hvis de blir forvirret nÄr de treffer pÄ hindringer i kjÞpsprosessen, da vil ikke nettsiden konvertere.

 

Lag et logisk og brukervennlig oppsett, med knapper og kategorier som kan trykkes pÄ. Det skal vÊre sÄ enkelt som mulig for brukerne Ä gÄ fra generelt innhold til mer spesifikt innhold pÄ nettstedet.

  • Viktigheten av gode bilder 

Enhver ekspert i webdesign vil kunne fortelle deg at bruk av bilder pÄ nettsiden din skaper mer engasjerte lesere.

 

Det mange ikke forteller deg, er at ikke-optimaliserte bilder vil redusere hastigheten pÄ nettstedet dramatisk, gi lavere rangering i sÞkemotorer og redusert kunde- eller lesertilfredshet.

 

NÄr du skal laste opp bilder er det viktig Ä vurdere opplÞsning, bildeformat og komprimering. Velger du riktig kombinasjon fÄr du flotte bilder i hÞy kvalitet som samtidig er raske Ä laste inn for leseren.

  • En rask og responsiv nettside

En nettside skal vĂŠre rask. Å ha kort lastehastighet er kjempeviktig. Tar det mer enn 3-4 sekunder Ă„ laste inn en nettside, ender mange besĂžkende med Ă„ forlate siden. Ringvirkningene av dette er kundeflukt og tap av potensiell inntekt. Her kommer vi tilbake til bildefilene. Disse mĂ„ vĂŠre optimale og ikke for store. Det er ogsĂ„ viktig at unĂždvendige koder og plug-ins som ikke er i bruk, fjernes. Disse gjĂžr siden din treg, og det vil du jo ikke.

 

I tillegg mĂ„ siden din vĂŠre responsiv. Den mĂ„ vĂŠre optimalisert for alle enheter: mobil, nettbrett, laptop og stĂžrre pc – skjermer. Siden mĂ„ ogsĂ„ tilpasses de ulike nettleserne.

  • Innhold

Ingen av de som kommer inn pÄ nettsiden din har tid eller ork til Ä lese en avhandling om produktene eller tjenestene dine. Skriv kortfattet og konkret.

NÄr folk besÞker nettsiden din, sÞrg for at de skjÞnner hvem du er, hva du gjÞr, og hva slags fordeler de fÄr dersom de velger Ä bli kunde hos deg. Bruk objektivt sprÄk. Dropp reklamesjargongen og en skrytete mÄte Ä skrive pÄ.

 

Det finnes, som skrevet, ingen fasit. Dette er vÄre anbefalinger og vi vil avslutningsvis pÄpeke viktigheten av Ä ha en god nettside. Driver du et firma, er nettsiden din bedrifts visittkort og ansikt utad. Folk bedÞmmer merkevaren din ut ifra det de ser pÄ nett.

 

Selv om du ikke er webdesigner, bÞr du vÊre med pÄ prosessen som fÞrer til hvordan nettsiden blir seende ut. Det kan vÊre lurt Ä se pÄ konkurrenter sine nettsider for Ä finne ut hva du selv liker, og ikke liker.

 

TIPS! Skrifttyper og fonts.
HovedmÄlet til en font er rett og slett Ä bli lest. Og den bÞr ogsÄ vÊre veldig lettlest. Det er ikke sÄnn at man skal streve seg gjennom teksten pga. bokstavenes form. Det skal vÊre enkelt, og det skal gÄ av seg selv.

 

Vi vil anbefale Ä ikke bruke mer enn tre ulike fonts pÄ nettsiden. Og hold deg gjerne til fontfamiliene. Gjerne skriftstÞrrelse 16 og oppover. Det er slettes ikke dumt Ä benytte seg av standard fontene; Arial og Verdana.

 

Ulike fonts med samme skriftstĂžrrelse

Alle fontene over er i samme skriftstĂžrrelse. De to nederste er Arial og Verdana.

Trenger du hjelp med webdesign?